Skip to main content

ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با حضور مسئولان استانی و شهری آغاز به کار کرد.

مهدی شاد، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی، در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی ، در سالن همایش‌های هتل امامت برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر تجلی مساله‌شناسی و مساله‌فهمی است. حضور اصحاب رسانه در این جشنواره حرکتی رو به جلو است و مطالبه‌گری رسانه‌ها اتفاق مبارکی است. ما نیز خود را خادم آن صاحب قلمی می‌دانیم که در این مسیر گام بر می‌دارند.

وی افزود: ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر از امشب آغاز به کار می‌کند و امید داریم که در این مسیر اتفاقات مبارکی برای مردم، شهر و استان رقم بخورد. تمام همت و جهد جشنواره نیز برای این است که توجه‌ها به سمت مسائلی معطوف شود که بار مشکلاتش روی زمین باقی مانده است.

فاطمه سهامی، دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در جشنواره امسال ۲ هدف را دنبال می‌کنیم که شاید کمی متفاوت باشد. یکی از آن اهداف که سعی کردیم در محورهای جشنواره گنجانده شود، موضوع پیوند زدن شبکه مسائل استان با محورهای جشنواره است. دغدغه دوم این بود که ابوذر باید ابوذرپروری کند و این مهم نیز باید در مسیر جشنواره رخ بدهد. در این رابطه ۲ برنامه را آماده کردیم که یکی از آن‌ها برگزاری همایش‌های دوماهانه‌های گام است که باعث تداوم مسیر جشنواره می‌شود. موضوع بعدی تولیدات مستمر اینترنتی است که در قالب تلویزیون اینترنتی ارائه خواهد شد.

وی افزود: امسال ۲ بخش ویژه در جشنواره تعریف شده است. یکی از آن‌ها بخش برنامه‌سازی در فضای مجازی است؛ به این معنا که برند خاصی در فضای مجازی ارسال اثر داشته باشد و برند برنامه داوری شود. موضوع بعدی توجه به پرونده‌های ویژه‌ای است که در رسانه‌های مختلف دنبال می‌شود؛ به این معنا که خبرنگاری که پیگیرانه تولید اثر دارد، تولیدات او بررسی و در بخش خود داوری می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی امکان ارسال اثر به جشنواره وجود ندارد.

بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه لازمه تاب‌آوری رسانه‌ای در برابر دشمن

هاشم غیاثی نیز در این مراسم عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند، ضرورت خروج از محاصره تبلیغاتی و بازسازی انقلابی رسانه است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان رویکردی جدید در مدل حکمرانی و در تعریف انسان و زیست انسانی همواره در معرض هجوم رسانه‌ای جهت به انزوا کشیده شدن قرار گرفته است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: بیش از ۴۰ سال است که دشمن برای مایوس‌سازی مردم و مسئولان می‌کوشد و تلاش بسیاری برای بزرگنمایی ایرادات و کوچک‌نمایی رویش‌هایی که می‌تواند با منطق عقل و احساس بشری ارتباط برقرار کند، به کار بسته است. در این شرایط بازدارندگی و افزایش تاب‌آوری رسانه‌ای در مقابل تحرکات دشمن جز با بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه مقدور نخواهد بود؛ لذا سازمان‌ها و رسانه‌ها باید چابک، مجهز به تحلیل و مردم‌شناس باشند.

وی تصریح کرد: تولید اندیشه و پشتوانه‌سازی‌های علمی رمز موفقیت در مسیر اقدامات رسانه‌ای است. فعالان رسانه باید در شبکه فعال که عمود و محور آن معارف دینی و انقلابی است، اقدام جبهه‌ای روشنگرانه و آفندی داشته باشند. بازسازی فرهنگ و رسانه نیز با تکیه بر عقلانیت ارتقای سواد رسانه‌ای، هم‌افزایی نخبگان، توجه به سنت‌ها، اجتناب از موازی‌کاری و سرمایه‌گذاری همراه با شفافیت اقتصادی قابل دست‌یابی است.

غیاثی با اشاره به اینکه تحقق این مهم ارمغان ارزشمندی به نام ارتباط با مردم و برقراری گفت‌وگو بین نظام و امت خواهد داشت، اضافه کرد: رسانه‌های فعال همانقدر که باید رفتار ایجابی و همسو نسبت به رویش‌ها داشته باشند، باید مطالبه‌گر و دادخواه نیز باشند. شرط نداشتن مخرج مشترک با دشمن این است که مبنا و افق حرکت مطالبه‌گری تحقق نتیجه و حل مساله ذیل انقلاب اسلامی باشد.

رسانه‌ها اخبار حذف ارز ترجیحی را با ظرافت به مردم منتقل کنند

فرماندار مشهد گفت: طرح حذف ارز ترجیحی موضوع مهمی است که این روزها دولت در حال تصمیم‌گیری در مورد آن است. در مورد این موضوع انتظار می‌رود رسانه‌ها با ظرافت و هوشمندانه مطالب را از افراد مطلع دریافت کنند و به خوبی به جامعه هدف منتقل کنند.

محسن داوری اظهار کرد: اتفاق مهمی در کشور ما رخ داد و معماری انقلاب را ایجاد کرد. پس از آن چندین تصمیم مهم گرفته شد که یکی از آن‌ تشکیل بسیج بود که مادام در حال بهره بردن از آن هستیم. یکی دیگر از بخش‌های مهم جامعه نیز رسانه است؛ اگر چه ما نتوانستیم خوب از آن استفاده کنیم اما بسیج خوب از  آن استفاده کرده است.

وی افزود: یک رویداد مهم در کشور در حال اتفاق است که این هم هوشمندانه است. دولت سیزدهم در یک اقدام هوشمندانه تصمیمی گرفته و آن هم جراحی در عرصه اقتصاد است. در این شرایط می‌طلبد که دست به دست هم دهیم تا این رویداد مهم با موفقیت انجام شود و بخشی که می‌تواند به این امر کمک کند، رسانه است.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: امروز در دنیا اتفاقی افتاده که احتمال بروز قحطی را در پی دارد. همه ما باید متوجه باشیم که مدیریت داخل کشور اهمیت زیاد دارد و لازم است در این مسیر از وابستگی‌ها کم کنیم. یکی از مواردی که امروز می‌تواند وابستگی را کم کند، جراحی اقتصادی است؛ لذا طرح حذف ارز ترجیحی موضوع مهمی است که این روزها در حال تصمیم‌گیری است.

داوری تصریح کرد: انتظار می‌رود که رسانه‌ها بصیرانه و هوشمندانه مطلب را از افراد مطلع دریافت و به خوبی به جامعه هدف منتقل کنند. اگر به خوبی این شرایط را مدیریت کنیم، قطعا موفق می‌شویم. این کار بسیار ظرافت دارد و اگر دقت نشود، می‌تواند تهدیدی برای کشور باشد. اصحاب رسانه‌ باید از کسانی که مطلع هستند، ابعاد این مساله را جویا شوند و جامعه را به گونه‌ای اقناع کنند که این پروژه به خوبی در کشور اجرا شود.

 

×